Üçüncü Asansör Akademisi için Sona Yaklaşıldı

Yayın TarihiTemmuz-Ağustos, 2020 Yazdır

Türkiye Asansör Sanayicileri Federasyonu’nun (Türkiye ASFED), ve üye derneklerinden Kayseri Asansörcüler Derneği’nin (KAYSAD) birlikte organize ettiği “Kayseri Türkiye ASFED Asansör Akademisi”nin Eylül 2020 tarihinde açılması için çalışmalarda sona yaklaşıldı.

ASFED’in Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü ile 28 Mart 2018 tarihinde imzaladığı protokole istinaden Mesleki ve Teknik Liselerde asansör bölümlerinin açılması yönünde karar alınmıştı. 2018 Ekim ayında Ankara’da açılan ilk akademinin ardından ikincisi ve en büyüğü Eskişehir Türkiye ASFED Asansör Akademisi olarak 18 Aralık 2019’da açıldı. Projenin üçüncü ayağı olan “Kayseri Türkiye ASFED Asansör Akademisi”nin ise Eylül 2020’de açılması yönünde çalışmalarda sona yaklaşıldı.

Türkiye’de asansör eğitimde farkındalık yaratan ve önemli bir dönüşümün başlangıcına işaret eden projenin üçüncü ayağı pandemi dönemine rağmen hız kesmedi. Bu dönemde 7/24 çalışmaya devam eden sektör çalışanları; Türkiye ASFED ve KAYSAD organizasyonunda Kayseri ayağındaki projenin tamamlanması için de yoğun bir çaba harcıyor.

“Kayseri çevresi ile Türkiye genelinden de öğrenci alıyoruz”

Kayseri, Kocasinan Ayşe Baldöktü Mesleki Eğitim Merkezi’nde yer alacak projenin Okul Müdürü Ahmet Hakan Altan ve Öğretmen Salih Kartoğlu’da okulun bu dönüşüm süreci hakkında bilgiler verdi.

Okulun 1986’da eğitime açılmış bir okul olduğunu belirten Salih Kartoğlu; “Şu an bulunduğumuz akademinin de yer alacağı binamıza 1990 yılında geçtik. Mevcutta bin 400 küsur öğrencimiz, 27 alan ve 142 dal için eğitim alanları ve eğitim donanımı olmasına karşın, aktif öğrencimizin olduğu 17 alan ve 60 dalımız bulunuyor.” dedi. İhtiyaç ve öğrenci olması halinde diğer dalların açılması için de gerekli donanıma sahibiz diye Kartoğlu konuşmasını şöyle sürdürdü; “Mevcut öğrencilerimizin yaklaşık 200’ü elektrik-elektronik bölümünün çırak öğrencisi olup şu an bunlar arasında 30’a yakın asansör bölümünde eğitim alan öğrencimiz bulunuyor. Okulumuzun diğer farklı bir özelliği de yatılı öğrencilerin kaldığı bir pansiyonumuzun bulunması. Pansiyonumuz yaklaşık 144 öğrenci kapasiteli. Yani sadece Kayseri değil, Kayseri çevresi ile Türkiye genelinden de öğrenci alıyoruz.” dedi.

Öğrenciler hem ustalık belgesi hem de meslek lisesi diploması alabiliyor

ASFED Basından Yeliz Karakütük’ün (Y.K.) sorularını cevaplandıran Okul Müdürü Ahmet Hakan Altan (A.H.A.) ve Öğretmen Salih Kartoğlu (S.K.) açıklamalarının devamında şu bilgileri verdi.

Y.K: Kocasinan Ayşe Baldöktü Mesleki Eğitim Merkezi’nin önemli bir özelliği de çift diplomalı bir sisteme açık olması. Bu konuda da bilgi verir misiniz?

S.K: 2017 yılında ortaöğrenim kurumları kanununa tabi olduğumuzda birçok şey değişti çıraklık sisteminde. Bu kanun değişikliğinin ardından ortaöğrenim niteliği kazanmamızla birlikte öğrenci ortaokul sonrası bize geldiğinde, son dört yıldan muaf sayılıyor. 11. sınıfın sonunda girilen sınavda başarı gösterenlere kalfalık, 12. sınıfın sonunda girilen beceri sınavında başarı gösterenlere de ustalık belgesi veriyoruz. Bu öğrencilerimiz, açık liselerde okudukları dallarındaki meslek derslerinden de muaflar. Yani öğrenci 9. sınıfta bize geldiğinde dört yıllık süreçte aynı anda açık liseye kayıt yaptırır, 110 kredilik ortak derslerini bitirirse meslek derslerinden muaf oluyor. Böylelikle 12. sınıfın sonunda isterse hem ustalık hem de meslek lisesi diplomasına ulaşabilir.

“Öğrencilerimiz, Türkiye ASFED Akdemi ile aldığı asansör eğitiminin karşılığını bulacak”

Y.K.: Çıraklık eğitimi açısından önemli bir okulsunuz ancak asansör dalı ile ilgili bugüne dek bir atölyeniz yoktu. Bu eksikliği nasıl tamamlıyordunuz?

S.K: Çıraklık sistemi okulları arasında, Türkiye’de eğitim veren en eski ve köklü okullarından biriyiz. Elektrik-Elektronik bizim ilk açılan dallarımızdan birisi. Yanılmıyorsam Türkiye’de 336 mesleki eğitim merkezi var ve hem kapasite hem öğrenci sayısı hem de eğitimde ilk beşte olduğumuzu çok rahatlıkla söyleyebilirim. Ancak asansör dalında eğitim alan ya da almak isteyen öğrencilerin pratik eğitim yapabileceği bir ortamımız yoktu. Bu yüzden Türkiye ASFED’in bu akademi projesi bizim için çok kıymetli. Pratik eğitim ortamlarını çok zor koşullarda yine dışarda işverenlerle iş birliği halinde sağlıyorduk. Örneğin diyorduk ki; son dört saat için şu ders için, şu yere gideceğiz ve çocuklar orada o beceriyi göstereceğiz. Buradan kalkıp çocuklarla ders bitimi rica ettiğimiz bir işverenin yanına gidiyorduk. Ama her şeyden önce bunlar hep riskli şeylerdi. Bizim için bu akdemi halen eğitimlere devam eden öğrenciler için çok rahat, güzel ve son teknoloji bir eğitim ve pratik yapma ortamını sağlayacak olması açısından çok önemli. Bu da sektöre girecek öğrencilerimizin bu işe motivasyonunu arttırmakla beraber, daha iyi ve daha doğru pratik becerileri kazanmalarını sağlayacak. Teorik eğitimi, doğru pratik ile birleştiremezseniz yanlış beceri alışkanlıkları ile sektörde çalışmaya devam eder çocuklar. Ama teoriğini verip, doğru pratiği de kurulacak bu akademi de verdiğimizde hem sektöre katkı sağlamış olacağız hem de sıkıntılı olan bazı şeyleri düzeltmiş olacağız. Öğrencilerimiz, Türkiye ASFED Akdemi ile aldığı asansör eğitiminin karşılığını bulacak. Yoksa açıkçası öğrenci, sadece yanında çalıştığı ustası kimse onun becerileri ile sınırlı kalma sıkıntısını da yaşayabiliyor.

Akademi, sektörde çalışanlarında gelişimini sağlayacak

S.K.: Bu atölyeyi önümüzdeki dönem, “Geliştirme Uyum Kursları” için de kullanacağız. Örneğin; sektörde çalışan makine bakım ya da montaj ustalarının, kendilerini geliştirmeleri için hangi konularda geliştirme eğitimlerine ihtiyacı varsa, o alanlarda mikro 30-40 saatlik eğitimler planlayacağız. Bu eğitimlere Türkiye ASFED ve buradaki KAYSAD derneğimizin katkıları ile sektörden işin uzmanı profesyonellerin gelerek dersler vermesi şeklinde planlayacağız. Bu şekilde halihazırda sektörde çalışanların da gelişimini sağlamış olacağız.

Y.K.: Bildiğimiz kadarıyla akademi aynı zamanda bir sınav merkezi de olacak. Bu konuda da bilgi verir misiniz?

S.K: Anadolu’nun bu bölgesinde asansörcülük ile ilgili sınavların yapılabileceği pratik alanlarının olduğu sağlıklı bir yer maalesef yok. İnşallah bu akademi bittiğinde, aynı zamanda bölgede tek olacak bir sınav merkezi olarak da görev yapacak. 2017’de bakanlık kalfalık ya da ustalık düzeyinde belge almak isteyen kişinin hem teorik hem de beceri sınavında hangi kriterle ne iş yapacağını standart hale getirdi ve yayımlayarak Tüm Türkiye’de bu yayına ve kriterlere göre sınava yapılacağını bildirdi. Ancak asansör için yayımlanan standartlara uyan sınav alanları bulma güçlüğü ile karşı karşıya kaldık. 2017’den sonra asansör ile ilgili hali hazırdaki inşaatlarda ya da bitmiş binalarda sınav yapmak zorunda kalıyorduk. Bunun da çeşitli riskleri var. Üstelik sınav yapmak istediğiniz kuyu makine v.s. gibi koşullar her bina da uygun olmayabiliyor. Dolayısıyla Federasyonun Kayseri’ye yapacağı bu yatırım gerçekten sektör için çok önemli. Bir biz bu sayede; akademimizde yılda 6 defa sınav yapacağız. Bu sınavları akademi sayesinde okulumuzdan dışarı hiç çıkmadan, güvenli ortamlarda yapma şansını kazandık, bu bizim için çok önemli. Bu alt yapıyı kurulduğu için hem Türkiye ASFED hem de KAYSAD’a çok teşekkür ediyoruz.

Akademi ile asansör alanında istihdam artacak

Okul Müdürü Ahmet Hakan Altan ise; mesleki eğitimde alanından mezun olan öğrencilerin yine alanında iş bulmasının önemine vurgu yaparak akademinin bu amaca hizmet etmesini değerlendirdi:

A.H.A: Salih Hocamızın bahsettiği bu özellikler akademinin, eğitim sistemimiz ve bölgemiz için ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor. Burada yeri gelmişken şuna da değinmek gerekiyor. Tüm Türkiye genelinde mesleki teknik öğretim genel müdürlüğünün 2018 resmi rakamına göre; melek lisesinden mezun çocuğun kendi okuduğu alanda istihdamı %10 -15 civarındadır. Bir dalda 100 öğrenci yetiştiriyorsunuz, 4 yıl eğitim veriyorsunuz, yatırım yapıyorsunuz ama 4 yılın sonunda o çocukların en fazla 15 tanesi kendi alanına devam ediyor. Bu rakam bizim okulumuzda %70’dir. İnşallah bu akademi ile asansör alanında da kendi sahasında istihdamı arttırmış olacağız. Aynı zamanda Kayseri sanayisi ve eşrafına çok olumlu bir katkı sağlayacağını düşünüyorum. Kayseri’de bizim bildiğimiz 135 tane asansör firması var, her firmada birkaç kişi çalışıyor ve alanda eğitim veren Kayseri ve çevresinde okul bulunmuyor. Biz bu şekilde sivil toplum ile iş birliklerini çok önemsiyoruz. Daha nitelikli, daha becerikli, istenen ve aranan elemanları yetiştirmeyi önemsiyoruz. Bu açıdan akademiye katkı sunana herkese çok teşekkür ederiz.

Son olarak akademinin fiziki özelliklerini ve projenin Kayseri ayağını takip eden ASFED Eğitim Komitesi Üyesi Nuri Kuzan ise şunları söyledi; “Kayseri’deki okulumuzu diğer projelerden ayıran en önemli özelliği, Kocasinan Ayşe Baldöktü Mesleki Eğitim Merkezi bünyesinde olması sebebiyle bir Çıraklık Okulu özelliği de taşımasından kaynaklanıyor. Bu okulun akşam derslerinin olması hem çalışan hem de ustalık almak isteyen sektör çalışanlarına da hitap ediyor. Bizim şirketimizdeki bir çalışanımızı bu okula kayıt yaptırdık ve 4 gün bizimle çalışırken bir gün okula giderek eğitimine devam edebiliyor. Yani burada hem mesleki ve teknik lise hem de çıraklık okulu olarak, iki farklı kulvardan asansör eğitimi verilebilecek. Bunun dışında, Kayseri akademimiz bina özelliklerine baktığımızda; yaklaşık 300 metrekare civarında. 5 tane kuyu, bir tane de çalışır asansör olacak. Ayrıca atölyelere merdivenle girildiği için bir de platform kurulacak. Böylelikle öğrenciler, atölyede asansör sistemleri bünyesinde platform kurulumu ve bakımını da görebilecek. Aynı zamanda okulun içinde de bir asansöre ihtiyaç vardı. Biz bunu da tespit ettik, akademi dışında okula aktif çalışır bir asansör montajı da yaparak tüm okulun kullanabileceği bir asansörü de hizmete açacağız.” dedi.