Heybetli bir cepheye direnen kabin

Yayın TarihiTemmuz-Ağustos, 2018 Dott. Riccardo Maspero, Commercial Director, Maspero Elevatori Yazdır

“Sizin asansörünüz de öyle, değil mi?” Mimar Eric Lapierre 2007’de rue de la Tomb-Issoire isimli Paris’te düzenlenen üniversite yurt inşası projesi yarışmasını kazandığından beri sıklıkla bu soruyu duyuyor. Bu kadar merak uyandıran bu asansörün şaşırtıcı olması doğru mu? Küçük yeşil kabin binanın cephesindeki dış yolu takip ediyor ve son kata gelmeden 63 metrelik bir yamacı tırmanıyor. Bu asansör “mimarın çılgınlığı değil” diyor Eric Lapierre. Üniversite yurdunda olduğu gibi, bu da Emmanuel Combarel, Dominique Marrec ve Nasrine Seraji isimli mimarlar tarafından tasarlandı.

Yurt, Jourdan Bulvarı’ndaki RATP otobüs durağının rekonstrüksiyon işlemlerinden doğdu. 365 adet odası yeni bakım atölyelerinde ve ulaşım yetkililerine ayrılan ofislerin iki ayrı katında bulunuyor ve böylece öğrencilerin girişi binanın merkezine konumlandırılamıyor ama dikey asansörlerin başladığı bitişlerden birine geri gönderilmek zorunda kalıyor. Ancak bu 100 metrelik uzun binada bitmez tükenmez koridorlar var. Kurulan model öğrencileri yurdun kapısına daha da yakınlaştırmayı sağlıyor.

Tuhaflık dozu. Tuhaflığı oldukça düzenli ve standart bir programa dönüştürmek gerçekten ilginç. Eric Lapierre “Aşırı şekilde yinelenen 365 pencerelik bir bar inşa etmeyi engellemek istedik” diyor. Cepheyi keserek yerleştirilen asansör kanalı binanın etkileyici görüntüsünü kırıyor. Kabin devresinin her iki tarafında bulunan levhaları destekleyen konik beton sütunlar pencere kıvrımları gibi binanın heykelsi görüntüsüne ekleniyor. Mimar, uluslararası bir üniversite şehri Paris’in XX. yüzyıldaki mimari başyapıtların seviyesine rakip olmayacak bir bina, “yerli bir anıt” yaratmak istedi. Onun bu üniversite yurdu eşsiz olmakla bile övünebilir.

Maspero Fransa’dan Armand Laffineur “Binanın boyutu ve konumu gereğince bina oldukça özel” diyor. Şirket 50 yıldır eğimli modeller dahil özel asansör üretiyor. Armand Laffineur “Bunlar genellikle rahat bölgeler için tasarlanıyor” diye ekliyor. “Bazılarını da Paris’te bir metroya kurduk”. Binanın yapımı teknik olarak zor değil “ancak tamamen özel bir tasarım”.

Teknik Özellikler

  • Yatay seyahat uzunluğu: 58 m
  • Eğimli seyahat uzunluğu: 64 m
  • Dikey uzunluk: 26.88 m
  • Sabit yamaç eğimi: 25°
  • Eğimli bölgede maksimum çevrim hızı: 1 m/s
  • Kabin taşıma kapasitesi: 630 kg – 8 kişi
  • Eğimli durak: 9