Cenova, İtalya’daki Eğimli Asansör

Yayın TarihiTemmuz-Ağustos, 2018 Matteo Schiatti, Maspero Elevatori Bölge Satış Müdürü Yazdır

Dik arazide kolay seyahatı sağlamak için kurulum Maspero Elevatori tarafından gerçekleşti.

Christopher Colombus’un memleketi olmasının haricinde İtalya’da bulunan Cenova dik tepeleriyle bilinir. Kent, Alp dağlarıyla Cenova Körfezi kıyılarının arasındaki Tiren Denizi’ne nazır dar bir alan üzerine kurulmuştur. Bu antik kentin farklı bölgeleri farklı yüksekliklerle gelişmiştir. 19. yüzyılın sonlarından itibaren, füniküler sistemi kolay ulaşım sağlama açısından oluşturulmuştur. 2004 yılında, Cenova’nın Quezzi bölgesine mekanik bir bağlantı tasarımı için bir kamu ihalesi yayımlandı ve birçok alternatif göz önüne alındı.

Her seçeneğin artılarını ve eksilerini değerlendirmek eğimli bir asansör kurma kararını doğurdu. Geleneksel bir demir yolu veya fünikülerle kıyaslandığında avantajları genel olarak kurulum ve bakım maliyetleriyle ilgiliydi ancak (İtalya’da sıklıkla rastlanıldığı üzere) proje sunulmadan önce biraz zaman aldı. Maspero Elevatori’ye 2013 yılında sözleşme verildi.

Çalışma, asansör için gerekli yolları tedarik etme ve kurmayı kapsadı. Bu kurulumun ana özelliği araziyi takip için gerekli olan (44 dereceden 30 dereceye) eğim üzerindeki 14 derecelik değişiklikti. Bu İtalya’daki kamusal, serbest kullanım için yetkilendirilmiş, türünün ilk örneğiydi.

2. Dünya Savaşı boyunca hava saldırısı sığınağı olarak kurulan antik bir tünelden örnek alınan asansör Pinetti ve Fontanarossa caddeleri arasında 131 metre yol almaktadır. İlk 27 metreden sonra yukarı doğru giderken kabin tünele girince 23 metreden sonra bir hendekte kaybolmakta ve daha sonra kalan 81 metrede (yine Maspero’nun inşa ettiği) çelik bir yapıda yer seviyesinde devam etmektedir. Geçiş süresi yaklaşık 1,5 dakikadır.

Proje tarafından sunulan sorunlar asansör yolunu engelleyen mevcut yapıların yıkılmasını ve ağır yükler taşıması için asansörün mühendislik işlerini kapsıyordu. Yüksek yoğunluktaki kentsel bir çevreye hendek kazmak başka bir zorluktu ancak projenin esas karmaşık kısmı eğimdeki değişiklikle alakalıydı.

1990’ların sonunda Maspero seyahat yolu boyunca yönlendirici yolların eğim açılarından bağımsız olarak kabin katını daima yatay tutmak için bir şaft üzerinde dönen menteşeli bir kabin yapısı kullanarak bu coğrafi özellikle baş etmek için bir yöntem geliştirdi. Bu yöntem tamamen mekanik ve tehlike önleyiciydi. Maspero tarafından hem İtalya’da hem de yurt dışında birçok durumda kullanılmıştı ancak Cenova’daki eğimli asansör kamu kullanımı için olan bu şekildeki bir düzen için yeniydi.

Eğimde değişkenlik gösteren bu tür alanlarda asansörlerin kamu kullanımına asla onay verilmediği düşünüldüğünde, yönetimsel onay süreci oldukça uzun süren ve hassasiyet gerektiren bir dönemdi. Maspero’nun bu tür asansörlerle olan deneyimi projeyi almasını kolaylaştırdı. Görevli kamu çalışanlarının esas odaklandıkları nokta sistem hatasında kabinden güvenli bir şekilde çıkış sağlayacak acil yaya merdivenlerinin inşası dâhil olmak üzere, yolcu güvenliğiydi. Bu merdivenler ve merdivenlerin destekleyici yapısı ve de korkuluklar yine Maspero tarafından tedarik edilip kuruldu.

Duraklar ve kabin kapalı devre bir TV sistemiyle izlenmektedir ve kabin kamu uygulamalarında asansörlerle alakalı mevcut Avrupa düzenlemelerince gerek duyulan, katlanan koltuk, kısıtlı hareketlere sahip yolcular için tekerlekli sandalye park sistemi, tutunma kolları ve kulplar gibi cihazlarla donatılmıştır. Aynı zamanda ısınma, havalandırma ve soğutma sistemlerine sahiptir. Asansörün çevresel izleri kabin çatısı üzerine yerleştirilen güneş panelleriyle aza indirgenmektedir.

Asansör Mayıs 2015’te kamu kullanımına açılmış olup, o tarihten itibaren kalıcı hizmet sunmaktadır.