Yeryüzü Ve Gökyüzü Arasında

Yayın TarihiMart-Nisan, 2017 Kaija Wilkinson Yazdır

Hiçbir sorun Lüksemburg'u en eski semtlerinden birinde ulaşımı kolaylaştırmak için bir asansör ve köprü kurmaktan alıkoyamadı.

Kaleler ve tarihi kalıntılarıyla dolu bir ülke olan

Lüksemburg'un 963 yılına dayanan bir geçmişi var. Güzel başkentiyle Lüksemburg Şehri iki farklı seviyeye yerleşmiştir: Alzette Nehri Vadisi ve yaklaşık 60 m yukarıda bulunan Yukarı Şehir. Şehir iki düzineden fazla ilçeden oluşur ve Pfaffenthal en eskilerinden biridir. Bu şehir, ismini geçmişte birçok din adamına ev sahipliği yapması nedeniyle Pastor Fidelis Animarum Fidelium ya da Dindar Çoban'ın Dindar Ruhları'ndan alır. Yakınlarında Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Dünya Mirası alanları bulunmaktadır. Bölgede Roma sikkeleri ve bir Roma köprüsünün kalıntıları dahi bulunmuştur; çeşitli topografyası ve gür ormanları yürüyüşçüler ve bisikletçiler sayesinde de popülerlik kazanmıştır.

25 yıl boyunca yayaların ve bisikletçilerin vadi ile yamaç arasında gidip gelmelerinin tek yolu, Pfaffenthal'dan yürüyerek yaklaşık 1,5 km, araçla ise 3 km uzaklıkta bulunan bir asansör idi. Ta ki 22 Temmuz’da yeni bir Schindler asansörünün güzel bir törenle açıldığı güne kadar. Yarı-panoramik olan asansör bisiklet gibi "yeşil hareketliliği" teşvik eden daha geniş bir politikanın parçasıdır. Aşağı Şehrin etkileyici manzarası ve Yukarı Şehir'deki Pescatore Parkı'na giden yol ise 72 metrelik çelik bir kafesle yaya köprüsüne bağlanıyor.

Asansör ücretsizdir. 5000 kg'lık taşıma kapasitesi bulunan asansör, her tur için en fazla altı bisikletlik ve 12 kişilik kapasiteye sahip. Kabinin her iki tarafında da, bisikletlileri ve tekerlekli sandalye kullanıcılarını karşılamak ve trafik akışını kolaylaştırmak için iki geniş kapısı bulunuyor. 1 saatte 2,5 mps'lik bir hızla giderken yaklaşık 150 bisikletçi ve 300 yayanın ulaşımı sağlanabiliyor. Tek yönlü, 60 metrelik bir yolculuk ise 30 saniye sürüyor.

Asansörün açılması ile mutlu bir gün yaşanmasına rağmen, oraya giden yolun, oynak zeminini güçlendirmek için maliyet aşımı ve asıl şirketin iflası da dâhil olmak üzere pek çok zorlukla döşendi. Asansör ve köprünün aslen 2011 yılında açılması planlanıyordu, ancak yeni bir müteahhit olan CDCL sahayı devralana kadar Ağustos 2011'den Ekim 2012'ye kadar faaliyetsiz kaldı.

Pfaffenthal'deki vadi ile tepe arasında bir ulaşım sistemi oluşturma planları neredeyse on yılı geride bıraktı. 2007'deki bir fizibilite çalışması dört çeşit sistem üzerinde durdu: yürüyen merdivenler, füniküler, teleferik ve asansörler. Bir şehir broşüründe ise şunlar kaydedildi:

"Arazi eğiminin düzensiz profil sorunlarının ve yüksek kurulum ve bakım masraflarının üstesinden geldiği için, yürüyen merdivenlerin ve füniküllerin Pfaffenthal bölgesi için uygun olmayacağı hızla fark edildi. Aynı şekilde, bu tür bir altyapının çok sayıda kalıntı veya eski tahkimatı içeren UNESCO tarafından da ayrılmış bölgeye entegrasyonu, çok sayıda soruyu gündeme getirmiştir ve kısıtlamaları tahmin etmek zordur. "

Eninde sonunda asansörün yapılmasına karar verildi. 2017'nin sonunda görevlendirilmek üzere Kirchberg bölgesinde vadi karşısında bir füniküler yapılması planlanmaktadır (her şey yolunda giderse). Pfaffenthal asansörü için, Schindler Yeni Tesisat ve Büyük Projeler müdürü, Guillaume Gauthe, ayrıntıları şu şekilde açıkladı:

"Başlangıçtan itibaren, projenin UNESCO tarafından koruma altına alınmış alana yakın bir alanda yer alması nedeniyle, mimar en düşük görsel etkiye sahip bir konsept istedi. Bu nedenle ve teknik kısıtlamalar (rüzgardan dolayı sönümleme cihazı arayüzlü) nedeniyle, seyahat kablosu bir seçenek değildi. Güç bölümü için, en düşük görsel etkisi bulunan asansör kabinine kalıcı güç kaynağı sağlamak için bir kablosuz indüksiyon sistemi kullanılmasına karar verildi.

"Kabin ve kontrolör arasındaki iletişimi sağlamak için, en üst düzey güvenlik sağlayabilecek güvenilir bir Wi-Fi sistemi bulmak zorundaydık. Yani, aslında paralel çalışan iki Wi-Fi sistemine sahibiz: tüm güvenlik bilgilerinin alışverişini tamamen güvence altına alan bir sistem, kamera ve kabin ekranı bilgileri gibi hassas olmayan verileri aktarmak için ise daha standart bir sistem."

EN 81-1, ince beton bir kule içinde inşa edilen Pfaffenthal asansörüyle mümkün olmayan her 11 metrede bir erişim gerektiriyor. Çözüm, kabin üstündeki kılavuz raylar üzerinde hareket eden bir kurtarma platformu oluşturmaktı. Schindler ve CDCL'nin yanında, projede yer alanlar arasında mimar Steinmetzdemeyer, asansör teknolojisi mekanik mühendisi Jean Schmit Mühendisliği ve inşaat mühendisi Ingénieurs Conseils Associes de vardı.

Ekip, çalışmalarını asansöre uygun olarak yaptı. Broşür incelemesine göre: "Alanın jeolojisinin oldukça değişken ve sürprizlerle dolu olduğu ortaya çıktı." Bu sürprizler, 16 m yüksekliğindeki istinat duvarını stabilize etmek için en uzun olanı 30 m olan 72 sabit ankraj çubuğu gerektiren kaya ve kumtaşında geniş boşluklarla karşılaşılmasıydı. Dinamometre ile donatılmış çubukların dördünde, makine çıktısını ölçen aletler bulunur.

Makine güçlüdür - normalde yüksek yerlerde kullanılan bir türdür. Kabin birkaç ton ağırlığa sahip ve sisteme güç sağlayan Schindler FM630 asenkron dişlisiz motor yaklaşık 75 kW veya 100 bp'den daha yüksektir. Schindler ayrıca TX GC kontrol cihazı ve VF 288 PF1 enerji-reenjeksiyon inverteri de tedarik etti. Diğer bileşenler aşağıdaki firmalar tarafından sağlanmıştır:

Bode Components GmbH: aşırı hız regülatörü ve kablo freni

Cobianchi Liftteile AG: Emniyet dişlileri

MEILLER Aufzugtüren GmbH: Paslanmaz çelik kapılar

Drako: 300-mT, 6-X-18-mm çekiş kabloları ve 8-X-19-mm dengeleme kabloları

Oleo International: denge ağırlığı ve kabin tamponları

HEBO Industries: Kabin

Monteferro: 105 km/s'lik rüzgârlara dayanabilen kılavuz raylar

Malzemelere rüzgâr, titreşim ve aşırı sıcaklığa tepkisinin kapsamlı testinden sonra önemli emniyet özellikleri uygulanmıştır. Kulenin üstündeki makine altına gizlenmiş, kendi motor ve güç kaynağına sahip bir acil kaçış aracıda vardır. Acil durum işçileri, yolcuları tekrar köprüye taşıyabilen bu arabayla ana kabine erişebilirler. Sistem bir jeneratör üzerinden çalıştırılabilir ve bir hava istasyonunun sürekli gözetimi altındadır. Sistem belli bir hızdaki rüzgâr, fırtına veya buz koşullarında anında kapanacak şekilde programlanmıştır.

Asansörün açılışı için hazırlanan dans ve kutlama gösterilerine yüzlerce kişi geldi. Bu açılış için bir hatıra pulu bile çıkarıldı. Beton bisiklet yolu ve bisiklet istasyonları, giriş bölümleri, kapalı oturma alanları, umumi tuvaletler ve yakında çıkacak füniküler gibi gelişmelerle Pfaffenthal asansörü, popüler turist cazibesini arttırmayı vaat ediyor.