Dünya Asansör ve Yürüyen Merdiven Exposu (WEE) 20. Yılında Şangay’a Döndü

Yayın Tarihi 15 Mayıs 2016 Peng Jie Yazdır

10-13 Mayıs’da Şangay Ulusal Fuar ve Kongre Merkezi’nde, 135.500 m2 alanda gerçekleşen Wee Expo 2016, 1.200 katılımcı ve 130 bini aşkın ziyaretçiyle rekor kırdı.

Her zamankinden daha fazla globalleşerek hem yurtiçi hem de dünya pazarlarında dinamik bir rol oynayan Çin asansör sektörü, 2015’e kadar art arda 30 yıl boyunca büyümesini sürdürdü. Bu yıllar içerisindeki gerçeklere bakıldığında, ELEVATOR WORLD kurucusu William C. Sturgeon’un EW’nin 1985 yılı sayılarında yayımlanan araştırmacı haberlerinde belirtildiği şekilde, kendisinin tahminleri ile tutarlı olduğu görülüyor. Asansör sektöründeki reform öncüleri ve hükümetteki karar vericilerin 30 yıl önceki zihin açıcı görüşleri sayesinde Çin asansör sektörü, 1980’lerin başındaki zorluklara rağmen çok hızlı ve istikrarlı olarak gelişti. Ortak girişimlerin kurulması ve öncül uluslararası standartlara hızlı bir uyum süreci ile Çin asansör sektörü, iyi bir gelişme gösterdi.

Çin Asansör Derneği (CEA) Başkanı Li Shoulin’e göre, Çin genelinde 4,2 milyonun üzerinde asansör ve yürüyen merdiven insanları taşıyor, bu da daha yüksek bir asansör güvenliği yönetim seviyesini gerektiriyor. Bu nedenle 10-13 Mayıs’da Şangay Ulusal Fuar ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen 2016 Wee Expo’nun teması “Güvenlik ve Güvenilirlik” oldu. Bu arada, sektörle alakalı güncel kazaların sayısı ve içeriği sebebiyle yolcuların güvenlik konusunda eğitimi, ulus genelinde acil bir durum haline geldi.

Wee Expo 2016, 12 yılın ardından Şangay’a geri dönüşü de simgeliyor. Güncel bir CEA yayınına göre etkinlik, 1.200 katılımcı ve 130 bini aşkın ziyaretçiyle (her ikisi de yeni bir rekordur) toplamda 135.500 m2 alanda gerçekleşti. ISO/TC178, CEN/TC10 ASME A17’nin de aralarında bulunduğu uluslararası kurumların yetkili ve temsilcileri, açılış töreninde bizzat yer aldı. Dört günlük fuar süresince, ekipman güvenliğini geliştirmek amacıyla, ürün ve hizmetlerde en yeni geliştirilen teknolojilere odaklanılarak, yaklaşık iki düzine yeni ürün lansmanı ve atölye oturumları gerçekleştirildi.

Yeni sergiler ve ürünlerdeki değişiklikler, fuar salonlarını gezen muhabirinizin dikkatini çekti. Çin’de geliştirilen ve üretilen yüksek hızlı asansörler, teste kalan 10-mps’lik prototipleriyle artık 8 mps’ye kadar hızla seyahat edebiliyor. Sürdürülebilirlik açısından ise asansör enerjisi yeniden üretimi, geleceğin tüm yüksek hızlı asansörleri için bir zorunluluk haline geldi, aynen yürüyen merdivenlerde sensör kullanan (bugün standart bir ekipman olarak değerlendiriliyor) otomatik hız kontrolü gibi. Bugün maksimum seyir hızı 20 mps’nin üzerine çıkabilir, ancak yazarınıza göre bunu daha da ileri götürmenin bir anlamı yok (teknik anlamda hâlâ mümkün olsa da). Süper yüksek hızlı herhangi bir asansörün aşağı yönde hızı, halen insan toleransı ile sınırlıdır ve hızı daha da yükseltme çabaları oldukça yüksek maliyetli olacağı için böylesi süper-yüksek hızlı ünitelerin ticari olarak uygulanması, 600 metreyi aşkın birkaç mega-yüksek binayla sınırlı kalacaktır.

CEA istatistiklerine göre dünyada gerçekleşen yeni kurulumların (760.000 ünite) üçte ikisi, 2014’teki rakamlara göre %6’lık bir artışla, sadece 2015 yılında Çin’de üretilmiştir. Köklü iş zincirlerinde oldukça yaygın olan mükemmel verimlilik sayesinde, Çin’de geliştirilen ve üretilen tüm asansör ve yürüyen merdiven grupları, bugün global pazardaki en yüksek performansı ve en rekabetçi fiyatları sunuyor ve yıllık toplamın (74.100 ünite) yaklaşık %10’u 2015 yılında dünya genelinde 200 ülke ve bölgeye gönderilmiştir.

Ülke, dünyadaki en büyük pazar olarak saltanatını sürdürüyor. Çin’de 2015 yılında 660.000 yeni kurulum gerçekleşti, bunun sonucunda da yolcular için çalışmakta olan ünite sayısı 4,2 milyona ulaştı ki bu da dünya toplamının (15 milyon ünite) %28’ine denk geliyor. Bu durum, çok sayıda mevcut tesisat açısından, bakım ve modernizasyon gibi tamamlayıcı iş alanlarında büyük bir potansiyel sunuyor. Çin’deki istikrarlı ekonomik gelişim, asansörlere yönelik piyasa talebindeki büyümeyi de garanti edecek. Ekonominin tekrardan yapılandırılması ve optimizasyonu süreci daha derinleştikçe, Çin asansör sektörü de, üretim odaklılıktan çıkarak hizmet odaklılığa dönmek üzere önemli değişimlerden geçiyor. Zamanla bu değişime ayak uydurmayı başaramayan firmalar rekabetten düşecek. Buna karşın Çin asansör piyasası, geçtiğimiz yıla tek haneli bir büyüme oranı yakalasa da, gelecek vaat eden bir potansiyele sahip olmaya devam edecek.

Asansörler birçok kişi için şehir hayatının bir parçası haline geldikçe, kapı, kabin ve kabin panelleri tasarımında estetik konfor ve diğer insan dostu özelliklere doğru yönelimler görülüyor. Tamamıyla cam olan kapılar, cam bir kuyuda camdan kabinler için mükemmel bir uyum sunuyor. ABD’li Peele Co. firması, içerisinde dikey açılan giriş ve kapılarla donatılmış, el arabası veya forklift ile yüklemek veya boşaltmak açısından en güçlü ve en dayanıklı olarak ilgi çeken bir yük asansör kabinini barındıran benzersiz bir stant kurdu. Aynı genişlikteki ince panellerin içerisinde kaymasına olanak tanıyan 45 mm kadar dar kapı rayları, sekiz panelli teleskopik merkezi açılımlı kapı seti ile yan yana sergilendi. Çok farklı kabin dekorasyon, tavan e aydınlatma stilleri, tolere etmekten ziyade yolcuların bir asansördeki seyahatini keyifli kılmak için tasarlandı. Kleemann standında bulunan bir kabin içi, bir sanatçının kulübesini andırırken, bir diğeri de tekerlekli sandalye için elverişli butonlara sahipti. Tasarımla daha estetik hale gelen kabin panelleri, daha kullanıcı dostu iletişim ara yüzlerinin yanı sıra entegre medya sistemiyle yolculara keyif ve gerçek zamanlı bilgi sunuyor. Kabin tasarımları da özel uygulamalara uyarlanmış – örneğin, Canny’nin mermer zemin kaplamalı paslanmaz çelik ve lamine camdan oluşan Set Sail ürünü, dünya genelindeki havaalanlarına hitap ediyor.

Ana inişteki dokunmatik ekranlara sahip destinasyon kontrol sistemleri, yeni kurulumlarda olduğu kadar modernizasyon işlerinde yaygın uygulama alanı buldu; çünkü bunlar enerji tüketimini önemli ölçüde azaltırken, asansör gruplarının hizmet verimliliğini de artırabiliyor. Asansör kontrolleri, verimliliği geliştirmek amacıyla yolcuların spesifik seyir alışkanlıklarına adapte olmayı öğrendikçe, giderek daha akıllı hale geliyorlar. Görünen o ki robot bilimi, asansör kontrol sistemlerine de girmeye başlamış; bu da yüksek profilli asansör kontrollerinin, akıllı hale getirilmekle kalmayıp, aynı zamanda belli yolculular için duygusallaştırılabileceği anlamına geliyor. Örneğin bir ev asansörü, farklı kişilere göre en sevdikleri ses ve aydınlatma tarz veya renklerine göre ayarlanarak, seyir deneyimini her yolcu için farklı hale getirebiliyor. Kuyudaki kurulum materyalleri de saha çalışması için daha uygun hale getirildi: düz bir kablodan çıkan sayısız tel, it ve sabitle yöntemiyle akıllı fişler yardımıyla bağlanarak, iş için gerekli kaliteyi garanti ederken saha teknisyen ve mekanikleri için zaman kazandırıyor.

Otomobil sektöründeki devamlı büyüme ile, Avrupa ve Kuzey Amerika’da olduğu gibi Çin’deki çoğu ailenin aracı var, bu da özellikle büyük kentlerdeki yoğun nüfuslu şehir merkezlerinde park yeri bulmak gibi birçok soruna yol açıyor. Nüfus yoğunluğu yükseldikçe sorun daha acil hale geliyor. Ancak bu zorlukları fırsata çevirmek mümkün. Birkaç yıl önce bir dizi asansör üreticisi kendi park sistemlerini oluşturarak, hem çok düzeyli hem de kule sistemleri için üretim kapasiteleri geliştirdiler. Park sistemlerine yönelik piyasa talebinin de gelecek vaat ettiği görülüyor.

WEE Expo aslında, asansör sektöründen kişilerin bir araya gelerek birbirleri ile yüz yüze konuşabildikleri, yılda iki kez düzenlenen büyük bir festival. Yazarınız, başta 10, 15 ve hatta 20 yıl önce katılmaya başlayanlar olmak üzere birçok tanıdık yüz görmekten memnun kaldı. Fotoğraf çekerken eski ve yeni dostları selamladı. Her bir fotoğrafın arkasında, sözcüklerin ifade edebileceğinden çok daha fazla şey söyleyebilecek bir hikâye varmış gibi görünüyor (bkz. bu ayki Web Exlusive “WEE 2016 Photo Essay”). Sektörümüz nesilden nesle aktarıldığı için yeni yüzler de vardı. EW, standına gelen veya bizi 5.1 salonda bulmaya çalışan herkese minnettardır. Bu arada, başta dostu Karl Ding olmak üzere standı bulmakta zorluk çeken bazı kişilerden bu vesileyle özür dilemek istiyor. Yeraltı park alanından asansörlerdeki eksiklikler ve fuar salonlarına gidişte ve bu salonlar arasındaki uzun mesafe için yetersiz olan yürüyen yollar, katılımcı ve ziyaretçiler için yorucu yürüyüşlere sebep oldu, yaya erişimi düşünülmeden gerçekleştirilen devasa kompleksin tuhaf tasarımı da tuzu biberiydi.

WEE Expo aslında, asansör sektöründen kişilerin bir araya gelerek birbirleri ile yüz yüze konuşabildikleri, yılda iki kez düzenlenen büyük bir festival. Yazarınız, başta 10, 15 ve hatta 20 yıl önce katılmaya başlayanlar olmak üzere birçok tanıdık yüz görmekten memnun kaldı. Fotoğraf çekerken eski ve yeni dostları selamladı. Her bir fotoğrafın arkasında, sözcüklerin ifade edebileceğinden çok daha fazla şey söyleyebilecek bir hikâye varmış gibi görünüyor (bkz. bu ayki Web Exlusive “WEE 2016 Photo Essay”). Sektörümüz nesilden nesle aktarıldığı için yeni yüzler de vardı. EW, standına gelen veya bizi 5.1 salonda bulmaya çalışan herkese minnettardır. Bu arada, başta dostu Karl Ding olmak üzere standı bulmakta zorluk çeken bazı kişilerden bu vesileyle özür dilemek istiyor. Yeraltı park alanından asansörlerdeki eksiklikler ve fuar salonlarına gidişte ve bu salonlar arasındaki uzun mesafe için yetersiz olan yürüyen yollar, katılımcı ve ziyaretçiler için yorucu yürüyüşlere sebep oldu, yaya erişimi düşünülmeden gerçekleştirilen devasa kompleksin tuhaf tasarımı da tuzu biberiydi.

Buraya ulaşmamıza yardımcı olacak ne tabela ne de harita vardı. Ancak hem yolda hem de köşelerde onlarca mekân çalışanı bulunuyordu. Langfang’dan birine rastlayana kadar, Kendilerinin yardımını istediğimizde, hiç kimsenin WEE etkinliğiyle veya kayıt masasının nerede olduğuyla ilgili bir şey bilmediğini fark ettik. Bir ziyaretçi olarak yalnızca stant numarası birinin yerini belirlemek için yeterli olmayacaktır, zira geniş salonlarda bulunan az sayıda harita, net bir referans noktası veremiyordu. Bizim ve bizim gibi birçok kişinin karşılaştığı sorunların, global asansör sektöründen temsilcilerin tekrar burada bir araya geleceği Mayıs 2018 tarihine kadar, mekan yönetimi tarafından giderileceğini içtenlikle umuyoruz.