Aybey Elektronik Genel Müdürü Melih Aybey: Türkiye Asansör Kumanda Sistemlerinde Çok İleride

Yayın Tarihi 1 Eylül 2016 Yazdır

Melih Aybey, Türkiye asansör sektörünün, asansör kumanda ve haberleşme sistemleri alanında çok iyi noktaya ulaştığını ve bu ürünlerin ihracatının ithalatından çok daha fazla olduğunu söyledi.

Aybey Elektronik Genel Müdürü Melih Aybey, Türkiye asansör sektörünün, asansör kumanda ve haberleşme sistemleri alanında çok iyi noktaya ulaştığını, Avrupa, Asya ve Afrika coğrafyasında Çin’den sonra geldiğini söyledi. Teknik özellik ve kalitemizin ilerlediğini belirten Aybey, sektörün bu alanda yeni teknolojiler de geliştirdiğini dile getirdi. Elektronik ürünlerin otomatikman yeni teknolojilere zorladığını ifade eden Melih Aybey, “Her üç beş senede bir, kendi ürettiğimiz ürün bile elektronik ve altyapı bakımından demode oluyor. Ürünü eski teknoloji ile üretmek hem daha yüksek maliyet çıkarıyor hem de bugünkü şartlara göre gelişmeyi kapatıyor. Bu nedenle ürünlerimizi birkaç yılda bir revize etmek zorunda kalıyoruz” diye konuştu.

Melih Aybey, bu ürünlerin ihracatının da hızla geliştiğini vurguladı. Türkiye, asansör sektöründe dış ticaret açığı verirken, asansör kumanda ve haberleşme sistemlerinde bu durumun tam tersi olduğunu aktaran Aybey, kumanda tablosu veya kumanda kartı ithalatının yok denecek kadar az olduğunu dile getirdi. Aybey Elektronik’in cirosunun en az yüzde 30’unun da ihracattan oluştuğunu açıklayan Melih Aybey, özellikle Ortadoğu, Kuzey Afrika, Balkanlar ve Rusya pazarında sektör ürünlerinin ciddi talep gördüğünü kaydetti. Melih Aybey, az oranda da olsa Batı Avrupa ülkelerine de ürün sattığımızı ancak bu ülkelerin beklentilerinin daha farklı olduğunu söyledi. “Bir aletin az fonksiyonlu ve çok basit olması Ortadoğu coğrafyasında tercih sebebi iken karmaşık ve çok fonksiyonlu olması tercih edilmeme sebebi” diyen Aybey, bu durumun Batı Avrupa’da tam tersi olduğunu belirtti. Dolayısıyla sektör firmalarının, Batı’nın talep ettiği ürünleri ürettiğinde az sayıda sattığı için, Türkiye’nin ve Ortadoğu’nun beklentileri doğrultusunda ürettiğini kaydetti. Bu durumun, bizim teknolojide geri olduğumuz anlamına gelmediğinin de altını çizen Melih Aybey, değerlendirmelerini şöyle sürdürdü:

Türkiye ve Ortadoğu pazarı üstün özellikli ürünleri çok talep etmiyor

“Asansör standartları ve güvenlikler her yerde aynı. Ancak Türkiye’de talep edilen ürünlerdeki özellikler, Batı Avrupa’ya göre çok daha az. Çünkü bu ülkelerin kendilerine has standartları var. Onların olmazsa olmaz dediği bazı şeyleri biz gerekli bulmayabiliyoruz. Türkiye ve Ortadoğu pazarı, üst düzey ürünleri talep ediyorsa da, bizden değil, uluslararası büyük firmalardan talep ediyor. Biz onların talep edeceği ürünleri geliştirsek de, yılda 3-5 tane satabiliyoruz. Çünkü talep yok. Kimsenin 5 yıldızlı otel istemediği bir şehre siz 5 yıldızlı otel açarsanız bir yerden sonra onu üç yıldızlı otel haline getirmek zorunda kalırsınız.

Diğer bir unsur da maliyet. Avrupa’da 50 dolar bir ürünü alıp almama kararınızı değiştirmiyor ama bizde 10 dolar ürün seçiminde etkili olabiliyor. Batı Avrupa’da insanlar fonksiyonu fiyattan önde tutuyor.

Orada ana mantık, önce fonksiyonların yerine getirilmesi. Hangi fonksiyonları var? Benim istediğim özellikler var mı? Batı Avrupa ülkelerinde yeni bir asansör ihtiyacı olduğunda, sertifikalı olarak paket asansör alınıyor. Türkiye’de ise komponent alınıyor. Bir yerden kapı, kabin, başka yerden ray gibi…”