Osmangazi Köprüsü Dünyanın 4. Köprüsünde 4 Kule Asansörü

Yayın TarihiMart, 2017 Yazdır

Dünyanın en uzun 4. asma köprüsü olan, İstanbul ve İzmir arasındaki 9 saatlik mesafeyi 3,5 saate indiren Osmangazi Köprüsü’nün kulelerinde 4 asansör bulunuyor. Denize inşa edilen kuleleri 245 metre yükseğe taşıyan asansörleri, İtalyan Maspero Elevatori firması monte etti.

İstanbul ve İzmir… Biri ekonominin, ticaretin, tarihin, kültürün kalbi. Diğeri de yine tarihin, turizmin, güneşin, rüzgârın kenti… Türkiye’nin birinci ve üçüncü büyük kenti arasında, karayoluyla ortalama 9 saat süren mesafe, dünyanın en uzun 4. asma köprüsü olan Osmangazi Köprüsü sayesinde 3,5 saate indi. Normalde bir buçuk saatlik araç sürüşüyle geçilebilen mesafe, artık 6 dakikada geçilebiliyor.

Temeli 2013 yılında atılan, 30 Haziran 2016 tarihinde görkemli bir törenle açılan Osmangazi Köprüsü, 420 km uzunluğundaki YİD otoyol projesinin bir parçası olarak inşa edilen dev bir proje. Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları dâhil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret projesi 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km uzunluğa sahip.

Osmangazi Köprüsü, İzmit Körfezi’ni kuzeyde Dilovası ile Güneyde Hersek deltası arasında geçen 253 metre uzunluğundaki Kuzey Yaklaşım Viyadüğü, 2.907 metre uzunluğundaki Asma Köprü ve 1.378 metre uzunluğundaki Güney Yaklaşım Viyadüğü’nü içeren toplam 4.538 metre uzunluğa sahip bir yapı. Osmangazi Köprüsü aynı zamanda 1.550 metrelik ana açıklığıyla (iki kule arası mesafeyle) dünyanın en uzun dördüncü Asma Köprüsü unvanını aldı.

Anıtsal bir yapı olarak 100 yıl servis ömrüne sahip olarak planlanan Osmangazi Köprüsü daha tasarım kriterleri aşamasında minimum bakım ihtiyacı ile gerekli ara bakımları yapılarak ve uzun yıllar yüksek konfor ve kalitede hizmet edecek şekilde tasarlanarak, Karayolları teknik gereklerini karşılayacak şekilde Avrupa normlarına göre inşa edildi.


ŞEKİLDEKİ YAZILAR
Toplam: 2.907 m
Köprü uzunluk: 120 m 105 m
Yan açıklık: 566 m
64,30 m
1000 m
Kuzey Ankraj Bloğu
Güney Ankraj Bloğu

Kuleler Boğaz köprülerinden farklı olarak denizde inşa edildi.

Osmangazi Köprüsü’nün kuleleri Boğaz köprülerinden farklı olarak denizde inşa edildi. Bunun nedeni, Boğaz köprülerinin mesafelerinden çok daha uzun olması. 1.550 metrelik mesafe, denizden 252 metre yükselen iki kuleyle birleşiyor. Kulelerin yüksekliği, Türkiye’nin en yüksek binası olan Saphire İstanbul’un yüksekliğine (264 metre) yaklaşıyor. Kule yüksekliği en yüksek köprümüz ise 322 metre ile Yavuz Sultan Selim Köprüsü. Bu köprü aynı zamanda eğik askılı köprü sınıfında dünyanın en yüksek köprüsü unvanına sahip.

Osmangazi Köprüsü’nde Kuzey Kule ve Güney Kule’nin her ayağında birer asansör olmak üzere toplam dört adet asansör bulunuyor. Bu asansörler, her kulede biri personel, diğeri de yük asansörü olacak şekilde planlandı.

ŞEKİL YAZILARI
Doğu tarafta yük asansörü
Kapasite: 2.000 kg
Batı tarafta yolcu asansörü
Kapasite: 720 kg
30,10 m
252 m (halat)
Durak 6 üst bağ kirişi
Durak 5 havacılık aydınlatması
Durak 4 Aktif kule sönümleyici
Durak 3 +110,567 Alt bağ kirişi
Durak 2 +72,387 m (tabliye)
Durak 1 +10,075

Kule ayaklarının 0,74 derece eğik olması, asansör montajını zorlaştıran unsur

Köprüdeki iki yük asansörü 2.000 kg, yolcu asansörleri de 750 kg kapasiteye ulaşıyor. Yük asansörlerinin kabin iç boyutları 1,50 m x 1,35 m olmak üzere 2 m2 alana sahip, yüksekliği ise 2,2 metre ölçülerinde. Yolcu asansörlerinin kabin iç boyutları 0,90 m x 1,20 m olmak üzere 1,05 m2 alana, yüksekliği de 2,2 metre ile yük asansörleriyle aynı ölçülere sahip.

Asansörler, deniz yüzeyinden +10 metre yükeklik ile +245 metre arasında toplam 235 metrelik yükseklik aralığında çalışıyor. Güzergâh üzerinde altı adet durak noktası bulunuyor. Asansörler 0-2,5m/s hız aralığında çalışacak şekilde donatıldı. Güvenlik katsayısı 12 olan asansörler otomatik kapılı tasarlandı. Görsel ve sesli aşırı yük uyarı sistemi bulunuyor.

Osmangazi Köprüsü’nde diğer köprülerden farklı olarak kule ayaklarının her birinin, birbirine doğru 0,74 dereceyle eğik olması, işi zorlaştıran bir detay. Bize bilgi veren Osmangazi Köprüsü teknik ekibi, bu durumun, asansör işi yapan birçok firmayı, klasik asansör modellemeleriyle konuya çözüm bulmakta zorlayan bir unsur olduğunu dile getirdi. Bu nedenle, asansörün yapımı için bu tarz asansör yapılarında uzman İtalyan firması “Maspero Elevatori Spa.” ile çalışılmasına karar verildi.

Kule imalatları safhasından itibaren koordineli olarak çalışılan asansör altyüklenici ile birlikte, asansörlerin montajı için gerekli tüm altyapı özenle hazırlandı.

Asansörlerin güvenlik özellikleri

Tüm güvenlik önlemleri düşünülerek tasarlanan asansörlere aşırı yük sensörü, sesli yangın dedektörü, CCTV kamera, acil durum telefonu konuldu; içeriden de kontrolüne imkân veren acil durum fren mekanizmasıyla donatıldı. Kabin içi aynı zamanda yeterli düzeyde aydınlatma ve klima ünitesiyle, kullanıcılara/köprü çalışanlarına konforlu bir ortam sunuyor.

Asansörlerin bakımı

Asansörlerin ana eleman montajları manuel modda çalıştırılıyor. PLC bağlantıları Şubat 2017’de tam otomatik olarak kullanıma hazır olacak.

Asma Köprü işletme bakım el kitabında belirtilen ve üretici tarafından önerilen periyotlarda rutin muayene ve bakımları ilgili mevzuat hükümlerine göre yaptırılıp, yetkili kuruluşların onayları alınacak.

Asansör Şematik Çizimleri