İtalya, Cenova'daki Eğik Asansör

Yayın TarihiMart-Nisan, 2017 Matteo Schiatti Yazdır

Maspero Elevatori, sarp arazide seyahat etmeyi kolaylaştırmak için özel bir kurulum gerçekleştirmiştir.

İtalya'nın Cenova şehri, Kristof Colomb'un memleketi olmasının yanısıra dik tepeleri ile de ünlüdür. Kasaba, Alpler ile Cenova Körfezi kıyıları arasındaki dar bir alanda yer alıyor. Tiren Denizi'ne bakacak şekilde inşa edilen antik şehirin farklı ilçeleri farklı yüksekliklere sahiptir. 19. yüzyılın sonlarından bu yana, banliyö erişimini kolaylaştırmak için füniküler sistemi kurulmuştur. 2004'te, Cenova'nın Quezzi bölgesinde mekanik bir bağlantı tasarımı için halka açık bir ihale yayınlandı. Birçok alternatif göz önüne alındı.

Her seçeneğin artı ve eksilerinin değerlendirilmesi, eğik bir asansör yapılmasına yol açtı. Projenin avantajları, geleneksel bir demiryolu ya da füniküler ile karşılaştırıldığında, çoğunlukla kurulum ve bakım maliyetleri nedeniyle, projenin ihale edilmesi biraz zaman almıştır. Maspero Elevatori, 2013 yılında ihaleyi kazanan firma oldu.

Yapılacak İş, asansör için parça temin etme ve onları kurma işlemlerini içeriyordu. Bu tesisatın ana özelliği, manzarayı izlemek için gerekli eğimi 14° olarak (44° ila 30° arasında değişen) değiştirmesiydi. Bu, İtalya'da kamuya açık, sınırsız kullanım için yapılan ilk üniteydi.

Asansör, İkinci Dünya Savaşı sırasında hava saldırısı barınağı olarak inşa edilen eski bir tünelden çıkarak Pinetti ve Fontanarossa caddeleri arasında 131 m'lik bir yolda taşıma yapıyor. Kabin, ilk 27 m'den sonra yukarıya doğru hareket edip bu tünelden çıktığında, 23 m ilerideki bir çukurda gizleniyor, ardından son 81 m mesafeyi bir çelik yapı (Maspero tarafından da inşa edilmiş) üzerine asılmış zeminin üzerinden geçiyor. Geçiş süresi yaklaşık 1.5 dk'dır.

Projede ele alınması gereken konular, asansörün yolunu tıkayan mevcut yapıların yıkımını ve asansörün ağır yükleri taşıyacak şekilde yapılması için mühendislik işlerini içeriyordu. Yüksek yoğunluklu bir kentsel çevrede çukur kazılması da bir sorundu, ancak projenin asıl karışık olan yönü eğimin değişmesiyle ilgiliydi.

1990'ların sonlarında, Maspero, yol boyunca yönlendirici rayların eğim açılarından bağımsız olarak kabin zeminini daima yatay tutmak için bir şaft üzerinde kıvrılan dönel bir araba şasisi kullanarak bu coğrafi sorunu çözmeye yönelik bir yöntem geliştirdi. Bu yöntem tamamen mekaniktir ve son derece emniyetlidir. Maspero tarafından bu sistem İtalya'da ve yurtdışında birçok kez kullanılmıştır ancak Cenova'daki eğik asansör kullanımı bu projenin halka açık bir gösterisidir.

Kamusal kullanım için arazi eğiminde bu tür değişiklikler olan bölgelerde asansör kullanımının asla onaylanmadığı göz önüne alındığında, hükümetin onay süreci uzun sürdü ve hassasiyet gerektirdi. Maspero'nun bu tür bir asansör uygulamalarında deneyim sahibi olması ise projeye yeşil ışık yaktırdı. Görev alanındaki kamu görevlilerinin ana odak noktası, sistem arızası durumunda kabinin güvenli bir şekilde boşaltılmasına izin vermek amacıyla bir acil yaya merdiveninin inşaatı da dahil olmak üzere yolcu güvenliğini sağlamaktı. Merdiven, destek yapısı ve küpeştelerinin teminatı ve kurulumu yine Maspero tarafından gerçekleştirildi.

Duraklar ve kabin, kapalı devre TV sistemi ile izleniyor. Asansör ise kamu alanlarındaki mevcut asansörler için geçerli olan Avrupa Yönetmeliklerinin koşulları kapsamındaki katlanır koltuklara sahip. Hareket kabiliyeti sınırlı yolcular için tekerlekli sandalye park sistemi, tutma kolları ve çubukları gibi gereçlerle donatıldı. Ayrıca asansörde ısıtma, havalandırma ve klima sistemi de mevcuttur. Asansörün çevreye bıraktığı iz, kabin tavanının üzerine monte edilen güneş panelleri vasıtasıyla azaltılmaktadır.

Mayıs 2015'te kullanıma açıldığı günden beri asansör, halkın hizmetindedir.

Asansör, İkinci Dünya Savaşı sırasında hava saldırısı barınağı olarak inşa edilen eski bir tünelden çıkarak Pinetti ve Fontanarossa caddeleri arasında 131 m'lik bir yolda taşıma yapmaktadır.

Matteo Schiatti Maspero Elevatori'nin bölge satış müdürüdür.