Çaycuma’nın Eğimli Kent Asansörü İlk Seferini Yaptı

Yayın TarihiMart-Nisan, 2019 Yazdır

Zonguldak’ın Çaycuma Belediyesi’nce, Çaycuma Devlet Hastanesi ile Abdullah Kalaycı Caddesi arasında hizmet verecek olan ve varagel sistemiyle çalışacak füniküler, 27 Aralık 2018 tarihinde ilk seferini yaptı.

Mekanik montajı tamamlanıp, otomasyon sistemi devreye sokularak hizmete hazır hale getirilen fünikülerin test yolculuğu sırasında asansörü yapan yüklenici firma yetkilileri de bilgilendirmelerde bulundu.

Ekonomik ve düşük enerji maliyetli bir proje

Konuyla ilgili bilgiler veren Çaycuma Belediye Başkanı Bülent Kantarcı, “Uzun süren çalışmalarımız nihayet sonuç verdi. Birçok model üzerinde çalıştık, çeşitli sistemler üzerinde fizibilite çalışmaları yaptık, projeler geliştirdik. Nihayetinde bu sistemin kurulmasına karar verdik. Son derece güvenli bir sistemi, daha önce fizibilitesini yaptığımız sistemlerin hiçbiriyle mukayese edilmeyecek kadar ekonomik bir fiyatla halkımızın hizmetine sunduk. Maden ocaklarındaki varagel sisteminin bir benzeri olan ve füniküler olarak tabir edilen kent asansörü karşılıklı 12’şer kişi yolcu kapasitesine sahip. İki kabin birbirine bağlı olarak inip çıkacak. Bu da enerji maliyetlerinin son derece düşük olmasını sağlayacak” dedi.

Sistemi en çok engelli vatandaşlar kullanacak

Kent asansörünün diğer birimleriyle ilgili olarak da bilgiler veren Kantarcı, “Hastanenin orada bulunan üst istasyonda lokanta, kafeterya ve bir eczane hizmet verecek. Test sürüşleri de devam edecek. Önümüzdeki aylarda da vatandaşlarımızın hizmetine sunacağız. Sistemin en çok da engelli vatandaşlarımız tarafından kullanılacağını düşünüyorum. Artık Çaycuma’da yaşayan hareket edebilir durumdaki her engelli, kimsenin yardımına gerek duymadan sağlık hizmeti alacak.” dedi.

Proje Hakkında: Hüseyin Toraman, (MAKPRO) Makina Proje, Çelik Konstrüksiyon, Madencilik San. Tic. Ltd. Şti. Makina Mühendisi / Şirket Müdürü

Çaycuma Belediyesi Füniküler Taşıma Projesi

Projenin Tanımı

Çaycuma Devlet Hastanesi ile çarşı merkezi arasında, füniküler özellikte; çift tamburlu vinç sistemi ile yolcu taşıma amacıyla yapılan bu projede, taşıma, 37° eğimde 108 m.lik mesafede maksimum 15 kişilik iki kabin ile yapılmaktadır. Kabinler birbirleri ile dengelenmiş olarak konumlandırıldıklarından motora gelecek dengelenmemiş yük, net yolcu ağırlığı olarak hesaplanmıştır.

Motor devri bir sürücü ile kontrol edildiği projede, motorda bulunan manyetik frenin dışında, her tambur milinde 1250 mm çapında birer fren diski ve thruster tipi disk fren sistemi bulunmaktadır.

Halat veya halat bağlantısının kopması halinde, çekme kuvvetinin ortadan kalması ile kendiliğinden devreye giren paraşüt sistemi mevcuttur. Paraşüt sistemi taşıyıcı platformları yola kilitlenmesini sağlamaktadır.

Kabinler panoromik, paslanmaz çelik asansör kabini olarak imal edilmiştir. Kabin kapıları; istasyon kapıları ile her hangi bir mekanik veya iletken teması olmaksızın, kat kapılarından aldığı uzaktan kumanda bilgisi ile hareket etmektedir. Bu hareketler için gerekli enerji kabin üstlerine konulan poli-kristal güneş panelleri ile şarj edilen gel akülerden sağlanmaktadır.

İstasyon kapıları üst istasyondaki kabin konumlarına göre yönetilmektedir. İstasyon kapıları da paslanmaz çelik çerçeveli panoromiktir. Sistem otomatik ve manuel kullanıma uygun olup, hız, bekleme süresi vb. veriler dokunmatik ekran üzerinden yönetilmekte ve sistemle ilgili veriler aynı ekran üzerinden izlenebilmektedir.

TEKNİK ÖZELLİKLER

  • Seyahat uzunluğu: 108 m
  • Yol eğimi: 37°
  • Max yolcu sayısı:15
  • Motor gücü: 18,5 kW
  • Motor devri: 1500 d/d
  • Redüktör çıkış devri: 16 d/d, Çift çıkışlı
  • Emniyet frenleri: Thruster tipi disk fren
  • Frenleme momenti: 31850 Nm
  • Halat çapı ve tipi: 18 mm, Werrington-Seale,
  • Halat emniyet katsayısı: 8,8
  • Tambur çapı: 1440 mm, yivli