ASFED, TS EN 81-28+AC Standardı Üzerine Sektör Paydaşları İle Bir Çalıştay Gerçekleştirdi

Yayın TarihiKasım-Aralık, 2019 Yeliz Karakütük Yazdır

Asansör Sanayicileri Federasyonu (ASFED), 29 Nisan 2019 tarihinde yürürlüğe giren; TS EN 81-28+AC yolcu ve yük asansörleri için uzaktan alarm standardı üzerine 3 Ekim 2019 tarihinde Ankara HM Commerce Otelde, sektörün ilgili tüm paydaşlarını bir araya getiren bir çalıştay düzenledi.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı destekleriyle, düzenlenen çalıştayın açılış konuşmasını Sanayi ve Teknoloji Verimlilik Genel Müdürü Halil İbrahim Çetin ile Asansör Sanayicileri Federasyonu (ASFED) Başkanı Yusuf Atik yaptı. Çalıştayın önemine dikkat çekerek ASFED Yönetimine çalışmalarından dolayı teşekkür eden Çetin, önemli bir standart konu alınarak sektörün bir araya gelmesi ve bununla ilgili nasıl çözümler oluşturabiliriz konusunda çalışılmasının çok takdire şayan bir mesele olduğunun da altını çizdi. “Asansör tek parça değil bir sürü aksamın bir araya gelmesinden oluşan bir üründür diyen Çetin konuşmasını şöyle sürdürdü; “Asansör demek bir sürü teknik yetkinliği bir araya getirme kabiliyeti isteyen bir alan demek. Aynı zamanda da asansör bir de can taşıyor ve dolayısıyla can ve mal emniyeti de gerçekten çok önemli. Bu yüzden de hem Avrupa birliğinden uyumlaştırdığımız mevzuatlar var, hem de Bakanlığımızın yayınladığı yönetmelikler var. Asansör üzerine pek çok koldan ciddi bir ekosistem oluşturulmuş durumda. Ancak bunların hepsi birbiri ile uyumlu bir biçimde çalışırsa hedefimize ulaşırız” dedi.

Çetin konuşmasında asansörde yerlileşmeye de değinerek şunları söyledi; “Böyle bir hizmet yapılırken de yerliliğin geliştirilmesi de bir diğer önemli konu. Bu konuda da gayret sarf etmeliyiz. Asansör Sanayicileri Federasyonu yerlileşme konusunda ciddi anlamda gayret gösteriyor. Bu anlamda da hep birlikte ileriye doğru adımlar atacağız diye düşünüyorum.”

Sanayi ve Verimlilik Genel Müdürü Halil İbrahim Çetin, konuşmasının sonunda; “Çalıştaya konu olan ve TSE EN 81-28 standardı önemli bir konu. Bu çalışmadan elde edilecek çıktıları dikkate alacağız. Bu inançla hepinize çok teşekkür ediyorum. Sizler önemli bir iş yapıyorsunuz. Bizim asansör markalarımızın dünyanın her yerinde kullanılması ve dünyada tavsiye edilen markaların ülkemizden çıkmasından mutluluk duyacağımı da ifade ediyorum” şeklinde konuştu.

Çetin’in konuşmasının ardından kürsüye ASFED Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Atik çıktı. Atik, çalıştayın gerçekleşmesinde emek sarf eden herkese teşekkür ederken; “ASFED davetine iştirak eden tüm kamu kuruluşları ve özel sektör meslektaşlarıma teşekkür ediyorum. Sizlerin desteği federasyonumuz için önemli. ASFED çatı kuruluş olarak bu tarz organizasyonlara imza atmaya devam edecektir. Çalıştayın hayırlı ve uğurlu olmasını temenni ediyorum” dedi.

Açılış konuşmalarının ardından, ASFED TS EN 81-28+AC Çalıştayının moderatörlüğünü yapmak ve çalışmaları başlatmak üzere ASFED Yönetim Kurulu Üyesi Fuar ve Dış ilişkiler Komisyonu Başkanı Mustafa Uçar kürsüye geldi. Sunumlar aşağıdaki sıra ve konularına göre geçekleşti:

“81-28’in doğru anlaşılmadığı için sahada doğru ürünler olmadığını gözlemledik”

TS EN 81-28 ve TS EN 81-28 + AC ile ilgili değerlendirmeler ve ilgili ekipmanların özelliklerini anlatmak üzere ASFED Teknik Komite Üyesi İbrahim Özçakır bir sunum gerçekleştirdi. Özçakır sunumunda; “81-28’in doğru anlaşılmadığı için sahada doğru ürünler olmadığını gözlemledik. Bu çalıştayı yapmak için yola çıkış amacımız da buradan doğdu. Bu konuyla ilgili genel olarak şunları söyleyebiliriz:

  1. EN 81-20’ye atıf yapan bir standart.
  2. Besleme yaptığımız akünün şarjı ve kontrolünü yapmamız aranan önemli bir özellik. Aksi halde kurtarma yapılamayacağından asansör standart gereği devre dışı kalıyor.
  3. Kabin içerisinde sinyalizasyonun ve olması gereken önemli detaylar nelerdir, bakmamız gerekiyor” dedi.

Dünyada pek çok ülke asansör acil servislerini kuruyor

TASİAD Yönetim Kurulu Üyesi Abdurrahman Aksöz ise; standardın yurtdışı uygulamaları hakkında bir sunum gerçekleştirdi. Aksöz sunumunda dünyadaki bazı uygulamalardan örnekler verdi:
İtalya: 5 Ana çağrı merkezi olduğu ve yerelde de küçük organizasyonlar bulunuyor. Ek olarak Büyük firmaların kendi bünyesinde kurulu servisleri de var.
Almanya: Firma dâhilinde ve Acil Kurtarma Servisi bünyesinde yapılıyor.
İspanya: Özel Kurum üzerinden cihazların asansöre tesisi yapıldığı ve kurtarma hizmeti üzerine faturalandırıldığını biliniyor.
Çekya (Çek Cumhuriyeti): Her şehirde acil durum merkezi kurularak çözümleniyor.
İsviçre: Firma bünyesinde oluşturulmuş acil kurtarma servisi ve küçük ölçekli firmalar için gece bekçilerine yönlendirildiği bilinmektedir.

Piyasaya arz öncesi denetimlerde neden alarm sistemi aranmaktadır?

D kare Mühendislik Teknik Müdürü Mustafa Görmüş ise; A Tipi Kuruluşlarını temsilen “Denetimler ve Sahada Karşılaşılan Durumlar” başlığında önemli bilgiler paylaştı. Görmüş “Denetimlerde neden alarm sistemleri aranmaktadır?” sorusuna cevaben hazırladığı sunumunda; “İki türlü denetim var. Birincisi piyasaya arz öncesi onaylanmış kuruluşlarca yapılan denetimler, bir de piyasaya arz sonrası A Tipi Muayene kuruluşlarınca yapılan periyodik kontroller. Piyasaya arz öncesi denetimlerde neden alarm sistemi aranmaktadır diye baktığımızda, 2014/33/AB Asansör Yönetmeliğinde her şey tanımlamıştır. Burada belirtilen ifadeler doğrultusunda alarm tertibatı, iki yönlü haberleşme ve diğer unsurlar değerlendirmeye alınır. EK 1 Temel sağlık güvenlik kurallarının 4.5. maddesi der ki; kabinler kurtarma servisi ile kalıcı irtibatı sağlayan çift yönlü haberleşme ve sesli alarm donanımına sahip olmalıdır. Bizim denetimlerle ilgili asıl çıkış noktamız bu olur. Bundan yola çıkarak EN 81-20’de belirtilen ve bizi EN 81-28’in şartlarını uygulamaya yönleniriz” dedi.

EM 81-28’in kritik bir noktası olan kuyu dibinde mahsur kalma konusuna da değinen Mustafa Görmüş; “Bir başka kritik nokta kuyu dibi veya kabin üstünde mahsur kalma. Bizim asansör yönetmeliğimizde sadece asansör kabini içerisinde mahsur kalmaktan bahsetmekte ama asansörler de bir makina sayıldığı için ve asansör yönetmeliğimizin içerisinde de burada yer almayıp da asansörle ilişkili olan temel makina yönetmeliğinin temel sağlık ve güvenlik maddelerine de uyulmalıdır ifadesi var. Buradan yola çıkarak da 2006/42/AB Makina Emniyet Yönetmeliği Madde 1.1.2.(a)’ya yönlendiriyor. Bu madde bizi kuyu dibi ve kabin üstünde mahsur kalma var ise yine bizi çift yönlü haberleşmeyi sağlayan bir alarm tertibatı uygulama gerekliliğimizi ortaya koyuyor. EN 81-20 diyoruz, 50 diyoruz, 28 diyoruz asıl olan bizim asansör yönetmeliğimiz ve makina emniyeti yönetmeliğimizdir.” şeklinde konuştu.

Çalıştayın soru cevap bölümüne geçilmeden önce, moderatör Mustafa Uçar ASFED Teknik Komitenin 81-28’in tercümesini yaptığını ve önerilerini TSE’ye ileteceklerini belirterek, çevirdikleri yönetmeliğin ana başlıklarını katılımcılarla paylaştı. Uygulamada karşılaşılan aksaklıklar ve çözüm önerisi tespiti için yapılan soru cevap kısmından katılımcılardan gelen 40 soru üzerinde durulduğu, tüm soruların cevaplanarak tartışılmaya açıldığı toplantıda alınan notların ardından bir sonuç bildirgesi hazırlanacağı bilgisi paylaşıldı. Ayrıca çıkan bildiri tüm sektör paydaşları ile de paylaşılarak ASFED yayım organlarında yayımlanacağı açıklandı.

Bir günlük yoğun bir program ile gerçekleşen çalıştaya Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın ilgili birimlerinden yöneticiler, Mühendisler, TSE Mühendisleri, A Tipi Muayene Kuruluşlarının yetkilileri, Onaylanmış Kuruluşların Yetkilileri, ASFED Yönetim Kurulu ve ASFED’e bağlı derneklerin yönetimi, EAYSAD yönetimi, çok sayıda üretici firma yetkilisi ile Turkcell ve Vodafone firmalarından görevliler katılım gösterdi.

Çalıştaya Katılarak destek veren üretici firmalar ise şöyle;

  • AKKA / Abdullah Kaya
  • BRM / Nurullah Pireci
  • PROCUBE / Şenol Korkmaz
  • SAVAS Elektronik / Mehmet Yıldırım
  • KONEL / Emre Kansız
  • EMKARLİFT / Kadir Kurt
  • GETEK / Murat Tamer
  • ARKEL / İstanbul, Kemal Demirci
  • SİMEKS / İstanbul, Serkan Uğur
  • EGEMEN ASANSÖR / Tokat Tevfik Bulut