Asansör Periyodik Muayenesi ve Son Düzenlemeler Hakkında

Yayın TarihiEylül-Ekim, 2018 Yazdır

Merhaba Değerli Okurlarım, Ülkemizde asansörlerin periyodik şekilde kontrol edilmesi, 2008 Kasım ayında yayımlanan Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği ile zorunlu hale gelmiş, 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren kontroller fiili olarak başlamıştı. Geçen süre zarfında bakanlık, edinilen tecrübeler ve ihtiyaçlar doğrultusunda konu hakkında revizyonlar, tebliğler, kontrol listeleri yayımlamaya devam etmekte. Son değişiklikler ve açıklığa kavuşturulan konular ile birlikte güncel yönetmelik Mayıs 2018’de yayımlandı ve uygulanmaya başladı.

Yeni yönetmelik ile birlikte yüklü ve tam hızda testlerin zorunlu hale getirilmesinden dolayı, Bakanlığımızın yetkililerine ve diğer tüm emeği geçenlere şükranlarımı sunmak isterim. Artık asansörlerimiz çok daha güvenli olacak.

Periyodik muayenelerin zorunlu hale gelmesinden itibaren, sesimizi duyurabildiğimiz tüm taraflara yüklü testlerin mutlaka yapılması gerektiği hususunda duyurduk. Çünkü çok iyi biliyorduk ki binlerce asansörde söz konusu testler doğru şekilde yapılmıyor veya eksik yapılıyordu. Ancak artık A Tipi Muayene Kuruluşları veya yönetmelik doğrultusunda Onaylanmış Kuruluşlar söz konusu testleri yine Bakanlığın yayınladığı kontrol listeleri doğrultusunda yapacak. Dolayısı ile fren, tamponlar, aşırı yük cihazı doğru seçilmiş mi, doğru çalışıyor mu bire bir görülecek. Yeni süreçle birlikte güvenlik komponenti sertifikasyonunda ak koyun, kara koyun ortaya çıkacak, çıkmaya da başladı.

Bu arada, yönetmelik yayınlandığında “yükleri kim temin edecek, nasıl taşınacak.” gibi gerçekten sudan sebepler öne sürülüyordu. Şimdi sahada görüyoruz ki bazı asansör taahhüt firmaları taşınması, kabine konulması gayet kolay test yüklerini hazırladılar ve paydaşı olduğumuz projelerde söz konusu uygulamalara rastlıyoruz ve çok mutlu oluyoruz.

Konu ile alakalı bir sorum olacak: periyodik kontrol listeleri uzun zamandır çok detaylı ve çok kez söylediğimiz gibi kabin etek sacının boyunu ve diğer detaylarını dahi kontrol ettiriyor. Yani Modül H yetkisi olan asansör firmasının son kontrolde kontrol edip onayladığı bütün noktalar tekrar A tipi muayene kuruluşu tarafından kontrol ediliyorken bu duruma itiraz etmeyen asansör sektörü, listeye yük testlerinin eklenmesine neden itiraz ediyor? Altı yıl önce de Modül H sertifikası vardı ve tüm kontroller baştan yapılıyordu. Şimdi de aynı sertifika var ve yeni birkaç test daha var. Ancak, şunu da eklemek lazım; Eğer ünitede birim doğrulama veya Onaylanmış Kuruluş tarafından son kontrol yapılmışsa A tipi muayene kuruluşu keyfi olarak yük testlerini tekrar ettirmemeli veya tekrardan dolayı aşınan fren kaması gibi ekipmanların değiştirilmesi gibi maliyetleri karşılamalıdır. Söz konusu testler gereksiz zorlama aracı olarak kullanılmamalıdır.

Kontrol listeleri ile ilgili önemli olduğuna inandığımız ve listede yeterince yer alması gerektiğini düşündüğümüz bir konu da EN 81-20 standartı ile gelen yeniliklerdir. Bu noktada çok basit bir soru soracağım; Tekerlekli sandalyede bir yolcu duramayıp kat kapısına çarpar ve kuyuya düşerse, meydana gelen kazadan kim sorumlu olacaktır? Bakanlık? Üretici? Montaj firması? A Tipi Muayene Kuruluşu? Onaylanmış Kuruluş?

Son olarak, periyodik kontrol listesi hala çok kabarık. Liftinstituut olarak, periyodik kontrollerin, Temel Sağlık ve Güvenlik Gerekleri (Ek-I) esas alınarak az ve öz kontrol maddeleri ile daha verimli gerçekleştirilmesi gerektiğine inanıyoruz. Umarız, önümüzdeki dönemde bu temennimiz de gerçekleşir.

Sağlıklı ve güvenli kalın.