Alimak Hek, Alplerde asansör yenilemeyi üstleniyor

Yayın TarihiMart-Nisan, 2017 Andreas Magnusson Yazdır

Tauern Autobahn (A10), Avusturya Alpleri bölgesinde önemli bir kuzey-güney bağlantısıdır. Yaklaşık 6.500 m uzunluğundaki Tauern Tüneli, A10'da 80,9 – 87,4 km arasındadır. Tünel boruları tam çapraz havalandırma ile donatılmıştır ve her boru dört havalandırma bölgesine ayrılmıştır. Klima santralleri kuzey ve güney ana girişlerinde ve tünelin yaklaşık olarak yarısındaki tüpler arasında bir boşluk bulunmaktadır.

Boşluk 600 m uzunluğunda bir dikey havalandırma şaftına bağlanmıştır. Havalandırma şaftının üst kısmında hava, havalandırma kanallarından çıkar. Havalandırma şaftı bir duvardan besleme ve egzoz bölümlerine ayrılır. Şaftın çapı yaklaşık 10 m'dir. Kesit alanının yaklaşık üçte biri egzoz havası için, kalan kısmı ise temiz hava için kullanılır. Personel taşıma için Alimak krameyer ve pinyonlu asansörler hem hava besleme hem de -egzoz şaftlarındaki bölücü duvarına monte edilmiştir.

Eşsiz Bir Görev

Her iki Alimak asansörü de 1975'ten beri burada özel görevleri yerine getirmektedir. Havalandırma şaftına monte edilen asansörler, şaft duvarlarının incelenmesini kolaylaştıran bir platform sunar. Kullanılmadığı zaman, çelik platform bir şaft kapağı olarak kullanılır. Alimak asansörlerindeki geçiş kapakları; vinçler, vinç kirişleri ve saptırıcı silindirlerden oluşan bir kaldırma sistemi kullanarak platformun dikey olarak çalışmasını mümkün kılmaktadır.

Asansörlerden biri, şaftın üst kısmındaki platformun üstüne tekli iniş yapar, kullanılmadığı zaman da hem dayanak hem de dinlenme istasyonu olarak hizmet eder. Diğer asansörün de şaftının üst kısmında bir iniş bulunmaktadır. Dayanak / dinlenme pozisyonu, boşluğun bir girintisinde şaftın tabanından yaklaşık 10 m yüksekte bulunur. Burada, asansör yatay bir taşıyıcı vasıtasıyla yatay olarak hareket eder. Böylece kabin otomatik olarak yerleştirilmiş direğe ulaşır. Elektrikle çalışan vinçler, güç kaynağını düzenleyen transformatörler ile birlikte kablo besleyicileri olarak kullanılır.

İyileştirme Zamanı

Yıllarca kullanıldıktan sonra, Alimak asansörlerinin ikisinin de yenilenmesi gerekiyordu. Özel konfigürasyonlarından dolayı, yeni asansör kabinleri kolay kurulamadı. Bu nedenle, asansörler, asansörlerin çalışması için gerekli kablo vinçleri, yatay taşıyıcılar, elektrikli kontrol kabinleri ve transformatörler binadan çıkarıldı ve yenilendi. Tauern Tünelinden sorumlu kurum, Autobahnen-und Schnellstraßen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft ve Alimak Hek, trafik kesintisini en aza indirmek için bu süreci koordine etti.

Öncelikli olarak çalışma A10'un en az meşgul olduğu sonbahar aylarında gerçekleşti. İşçiler asansör kabinlerini, elektrik dolaplarını ve vinçlerini söktü. Zincirli kaldırıcılar, kas, hassas ve özel yükleme vinci kullanılarak bu parçalar şaftın üstünden açık alana getirildi. Yatay taşıyıcı, vinç ve elektrik dolaplarını sökmek için şaftın alt kısmında özel olarak imal edilen ekipmanlar da kullanıldı. Bir HEK MSM Süper direk-tırmanma çalışma platformu ekipmanı girintiden şaft tabanına nakledildi.

Kapsamlı Yenileme

Yükleme ve taşımanın ardından, İsveç'in Skellefteå kentindeki ISO belgeli Alimak Hek üretim tesisinde tam bir yenilenme gerçekleştirildi. Yapı ve elektrik mühendisliği testlerinden sonra, hâlâ kullanılabilen tüm bileşenler temizlenmiş, kumlanmış ve yeniden kapatılıp boyanmıştır. Alimak bileşenlerine ek olarak, hava besleme asansörünün girişindeki merdiven ve korkuluklar temizlenmiş ve yatay taşıma için koruyucu gövde yenilenmiştir.

Tamamen yenilenmiş ve yeni emniyet cihazları, dişliler ve motorlarla donatılmış bileşenler, başladıkları yere geri dönmeye başlamışlardır. Demontaj sırasında kazanılan tecrübeler ve Alimak Hek ekipmanı yardımıyla asansörler başarılı bir şekilde kurulduktan sonra yeniden hizmet vermeye başladı.

Andreas Magnusson, Alimak Hek'te Pazarlama İletişim Müdürüdür.