Yol Haritası

Yayın TarihiEylül-Ekim, 2018 Yazdır

Üzerinde uzun zamandır çalıştığım bu yol haritasının, doğru ürün tercihi için faydalı olacağını düşünüyorum. Parça parça hazırladığım ve toparlaması bir haftadan fazla zaman alan bu çalışmanın sade ve anlaşılır olması benim için çok önemliydi. EN81 serisi standartlara ileri seviyede hâkim kişiler doğru ürün seçimi yaparken fazla zorlanmazlar ve hata yapmazlar. Ancak tüm sektör bu kişilerden oluşmuyor.

Özellikle; pazarlama/satış ve tasarım aşamalarında, doğru ürün seçiminin yapılması ve asansörün doğru aksamlardan oluşturulması çok önemli. Bu yol haritası hangi durumda nasıl bir güvenlik aksamı kullanmalıyız ve bu aksamların hangisi uyumlu çalışır sorusuna cevap vermek için hazırlandı.

Yol haritasında bahsi geçen aksamlar;

  • ACOP (Yukarı yönde hareket eden kabinin aşırı hızlanmasına karşı koruma tertibatı)
  • UCMP (İstem dışı kabin hareketi için durdurma elemanı)
  • Hız regülatörleri
  • Makina frenleri
  • Kayma

Özellikle ülkemizde tek yön kayma fren kullanımının çok az olması bu çalışmayı hazırlama sebeplerimin başında geliyor. Dişlisiz asansör makinalarının ACOP ve UCMP belgeleri olmasına rağmen, birçok uygulamada çift yön kayma fren tercih edildiğine şahit oldum. Sektördeki tüm paydaşların kayma fren kullanımı ve tercihi noktasında hata yaptıklarını ve kararsız kaldıklarını gördüm. ACOP ve UCMP çözümü için en doğru ve mantıklı tercih makina frenidir. Ayrıca, son kontrol aşamasında tek yön kayma frenler işinizi kolaylaştırır ve maliyetinizi düşürür.

Akış diyagramında seviye yenileme ve kasnak freni çok önemli bir yol ayrımında duruyor. Kasnak freni yerine halat freni gibi diğer UCMP çözümleri de yazılabilirdi. Piyasada en yaygın kullanılan ve üretilen ürünleri referans alarak bu akış diyagramını hazırlamak istediğim için kasnak frenini tercih ettim.

Bildiğiniz gibi, UCM riskini tarif ederken bahsettiğimiz ilk parametre kapıların açık olması durumudur. Seviye yenileme ve kapı erken açma işlemleri, UCM riskinin en yüksek olduğu durumdur. Kapıları kapalı seyir halindeki bir asansörde UCM riskinden bahsedilemez. Şimdi, seviye yenileme ve kapı erken açma ne zaman gerekli olur sorusuna kısaca cevap verelim. Son kontrol esnasında ölçülmüş ağırlıklar ile yaptığımız testler bize seviye yenilemenin gerekli ya da gereksiz olduğunu gösterir. Kumanda kartında seviye yenileme özelliğini açabilmeniz için, yükleme/boşaltma esnasındaki değerleri son kontrol formuna yazmanız gerekiyor. Kapı erken açma özelliği için belirleyici olan, teknik dosyadaki trafik hesabıdır. Çok önemli olduğu için bu konuda detay vermek istedim. Seviye yenileme ve kapı erken açma özelliğini devreye almak firmanın tercihine bağlı değildir. Bu konuda belirleyici olan ise son kontrol formu ve trafik hesabıdır.

Akış diyagramında çok önemli ve belirleyici iki parametre var. Bunlar, EN81-20 Madde 5.9.2.2.2.7 ve Madde 5.6.7.1’dir. UCM riski hangi durumlarda söz-konusu olur sorusuna cevap veren ifadelerden birisine dikkatinizi çekmek istiyorum. Madde 5.6.7.1 içerisindeki “durdurma elemanı makina freni olan asansörlerde” ifadesi çok önemlidir. Özellikle konutlarda ve durak sayısı düşük asansörlerde seviye yenileme gereksiz olur. Bu tür uygulamalarda doğru makine tercihi ile UCM riskinden kurtulmak mümkündür. Bu madde ile EN81-20’yi yazan kişiler, makine üreticilerine önemli bir mesaj göndermiş olur. Dişlili(redüktörlü) makine imalatçıları; frenleri redüktörün öncesine değil, doğrudan tahrik kasnağı ile aynı mile yaparsanız UCM algılama yapmak zorunda kalmazsınız der. Dişlili(redüktörlü) makinalarda, motor tarafındaki frenlere veda etmenin zamanı geldi diye düşünüyorum. Makine frenlerinin tahrik kasnağı ile aynı mil üzerinde tasarlanması için bu konuyu biraz detaylandırmak istedim. Bu anlamda yapılmış güzel tasarımlar ve makinalar var. Zamanla avantajları daha iyi anlaşılır ve bu tip makine tasarımlarının sayısı artar diye düşünüyorum.

Tablonun Yüksek çözünürlüklü halini indirmek için QR Kodu okutun